BOLU DÖRTDİVAN İLÇE MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

Sıkça Sorulan Sorular

Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü

  • Bakanlık tarafından başvurusu merkezi olarak yapılan her öğrenci sınava girmek zorunda mı?

    • Hayır, sınava katılma zorunluluğu bulunmamaktadır.

  • Sınavın değerlendirilmesi nasıl yapılacaktır?

    • Merkezi Sınavın değerlendirilmesi https://www.meb.gov.tr internet adresinde yayımlanan “Sınav Başvuru ve Uygulama Kılavuzunun” Sınav Değerlendirilmesi bölümünde açıklanmıştır.

  • Sınavda uyulacak kurallar nelerdir?

    • Sınav kuralları https://www.meb.gov.tr internet adresinde yayımlanan “Sınav Başvuru ve Uygulama Kılavuzunun’’ Sınav Uygulaması bölümünde açıklanmıştır.

  • Özel gereksinimi olan öğrencilere sunulacak hizmetler nelerdir?

    • https://www.meb.gov.tr internet adresinde yayımlanan kılavuzun 7. Maddesinde (‘‘ÖZEL EĞİTİM İHTİYACI OLAN ÖĞRENCİLERLE İLGİLİ İŞLEMLER”) sunulacak hizmetler ile ilgili bilgiler yer almaktadır.

  • Özel gereksinimi olan öğrenciler sürekli kullandıkları araç gereçlerini sınav esnasında yanlarında bulundurabilecekler midir?

    • Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler, sürekli kullandıkları araç–gereç ve cihazları kendilerinin getirmesi kaydıyla sınavda kullanabileceklerdir.

  • Özel gereksinimi olan öğrencilerin sınavda kendilerine uygun hizmet alabilmeleri için ne yapmaları gerekmektedir?

    Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin sınavlarda özelliklerine uygun hizmet alabilmeleri için; örgün eğitime ve geçici eğitim merkezine devam edenlerin bilgileri okul müdürlükleri tarafından ilgili RAM’a gönderilecektir. Sınav tedbir hizmetinin alınabilmesi için;

    • Okul müdürlüğü, velinin/vasinin görüşünü de alarak öğrencilerin sınav hizmetiyle ilgili işlemlerinin takibinden birinci derecede sorumludur.

    • Öğrencinin alacağı sınav tedbir hizmeti, velinin/vasinin görüşüne ve yetersizlik alanına uygun olarak okul müdürlüğü tarafından tespit edilerek ilgili RAM’a bildirilecektir.

    • Öğrencilere sınav tedbir hizmetinin sağlanabilmesi için RAM müdürlükleri tarafından bu öğrencilerin MEBBİS-RAM modülünde özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci olarak tanılanmış olması gerekmektedir.

    • Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin EK-2 “Sınav Tedbir Hizmetleri Bildirim Formu” ile gönderilen bilgilerinin MEBBİS-RAM modülüne işlendiğine dair belge, RAM müdürlükleri tarafından okul müdürlüklerine gönderilecektir.

    Açık Öğretim Ortaokuluna devam eden özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin ise 14 Nisan 2020 tarihine kadar Açık Öğretim Ortaokulu Müdürlüğüne müracaat etmeleri gerekmektedir. Açık Öğretim Ortaokulu Müdürlüğü tarafından Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğüne bildirilen hizmet talepleri doğrultusunda sınav tedbir hizmeti verilecektir.

  • Sınavsız öğrenci alan okul tercih edeceğim, sınava girmeli miyim?

    • Hayır, sınavsız öğrenci alan okulları tercih edecek öğrencilerin bu sınava girmeleri zorunlu değildir.

  • Resmi ve Özel Ortaokullar, İmam Hatip Ortaokullarının ve Geçici Eğitim Merkezi öğrencilerinin başvuru şartları nelerdir?

    • 2019-2020 eğitim öğretim yılında resmî, özel ve imam hatip ortaokullarının 8’inci sınıfında öğrenim gören tüm öğrenciler ile geçici eğitim merkezlerinde örgün ortaöğretim kurumuna kayıt olma şartını taşıyan 8’inci sınıf öğrencilerinin, Merkezî Sınav başvurusu Bakanlık tarafından yapılacaktır.

  • Sınava tüm öğrencilerin katılma zorunluluğu var mıdır?

    • Hayır, Sınava katılma zorunluluğu bulunmamaktadır.

Yükseköğretim ve Yurt Dışı Eğitim Genel Müdürlüğü

  • Yurt dışına görevlendirildim. Geçici görev yolluğumu nasıl alabilirim?

    • Yurt dışına hareket eden personel görev yerine ulaştığında Geçici Görev Yolluğu Belgesini usulüne uygun olarak dolduracaktır. Bu belge Yükseköğretim ve Yurt Dışı Eğitim Genel Müdürlüğüne gönderildiğinde gerekli ödemeler öğretmenler için kadrosunun bulunduğu ilçe ve il milli eğitim müdürlüğüne gönderilmektedir. İlçe ve il milli eğitim müdürlükleri Genel Müdürlüğümüzden ödenek talep etmeleri halinde gerekli ödenek kendilerine gönderilmektedir. Okutman ve öğretim görevlilerinin ödemeleri Genel Müdürlüğümüzce yapılmaktadır

  • Yurt dışı görevlendirme için mülakatta başarılı olan adayların görev alma süresi ne kadardır?

    • Yurt dışı görevlendirme için mülakatta başarılı olan adaylar, takip eden 3 yıl içinde görev alabilirler.

  • YLSY (Yurt Dışına Lisansüstü Öğrenim Amacıyla Gönderilecek Öğrencileri Seçme ve Yerleştirme) nedir?

    • Üniversiteler ile kamu kurum ve kuruluşlarının yetişmiş insan kaynağı ihtiyacının karşılanması amacıyla mecburi hizmet karşılığında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yürütülen yurt dışı lisansüstü öğrenim bursluluk programıdır. 

       

    •  

  • YLSY'nin (Yurt Dışına Lisansüstü Öğrenim Görmek Üzere Gönderilecek Adayları Seçme ve Yerleştirme) amacı nedir?

    • Ülkemizin ihtiyaç duyduğu bilim ve teknoloji transferini gerçekleştirmeye yönelik olarak, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan sınavla burslu statüde lisansüstü öğrenim görmek üzere yurt dışına öğrenci gönderilmesi suretiyle üniversiteler ile kamu kurum ve kuruluşlarının yetişmiş insan kaynağı ihtiyacını karşılamaktır.

  • YLSY'nin (Yurt Dışına Lisansüstü Öğrenim Görmek Üzere Gönderilecek Adayları Seçme ve Yerleştirme) yasal dayanakları nelerdir?

    a. 652 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında KHK,

    b. 6528 Sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun,

    c. 1416 sayılı Ecnebi Memleketlere Gönderilecek Talebe Hakkında Kanun,

    d. Türk Öğrencilerin Yabancı Ülkelerde Öğrenimleri Hakkında Yönetmelik,

    e. Resmî Burslu Öğrencilerin Ödemeleri Hakkında Tebliğ,

    f. YLSY Kılavuzları.

  • YLSY (Yurt Dışına Lisansüstü Öğrenim Görmek Üzere Gönderilecek Adayları Seçme ve Yerleştirme) bursu hangi öğrenim aşamalarını kapsar?

    • YLSY kapsamında sadece yüksek lisans, sadece doktora ya da yüksek lisans ve doktora öğrenimi görülebilir. Üniversiteler adına öğrenim görenlerin doktora derecesi, diğer kamu kurumları adına öğrenim görenlerin yüksek lisans derecesi ile öğrenimlerini tamamlaması gerekmektedir. (Kamu kurumları adına öğrenim görenler, kurumlarının izin vermesi halinde doktora öğrenimi görebilirler.) 

  • YLSY (Yurt Dışına Lisansüstü Öğrenim Görmek Üzere Gönderilecek Adayları Seçme ve Yerleştirme) kapsamında yurt dışında geçirilen süreler memuriyette geçmiş sayılır mı?

    • Mecburi hizmet karşılığında yurt dışına gönderilenlerin yurt dışında lisansüstü eğitim amacıyla (yüksek lisans ve doktora) geçirdikleri sürelerin tamamı, Bakanlıkça belirlenen yurt dışında azami eğitim süresini geçmemek üzere, kademe ilerlemesine ve derece yükselmesine esas olacak şekilde değerlendirilir.

  • YLSY (Yurt Dışına Lisansüstü Öğrenim Görmek Üzere Gönderilecek Adayları Seçme ve Yerleştirme) kapsamında mecburi hizmet süresi ne kadardır?

    • Öğrenciler adına öğrenim gördükleri kurumlarda;

      a. Yurt içinde burslu olarak eğitim gördükleri süre kadar,

      b. Yurt dışında burslu olarak eğitim gördükleri sürenin iki katı kadar süre mecburi hizmetle yükümlü olurlar.

  • YLSY (Yurt Dışına Lisansüstü Öğrenim Görmek Üzere Gönderilecek Adayları Seçme ve Yerleştirme) kapsamında hangi ülkelerde öğrenim görülebilir?

    • Öğrenim görülebilecek üniversitelerin Bakanlığımız ve YÖK’ün kabul ettiği Times Higher Education (THE), Academic Ranking of World Universities (Shanghai) ve/veya QS World University Rankings-Top Universities tarafından yapılan dünya üniversite sıralamalarının herhangi birinde son 3 (üç) yıl içerisinde alan sıralamasında %60’lık dilim içerisinde bulunması gerekmektedir. Bu ülkeler ve sıralamalarda bulunmayan yükseköğretim kurumlarından alınacak kabullere ilişkin değerlendirme Bakanlıkça yapılacaktır.

  • Başvuru şartları nelerdir?

    a. Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak,

    b. En az lisans mezunu olmak,

    c. Lisans mezuniyet notu en az 2.50 / 65 olmak,

    d. Her yıl ilan edilen Kılavuz ile belirlenmektedir.  (Örneğin; 2019 YLSY-1989 ve daha sonraki yıllarda doğmuş olmak)

    e. ALES’ten en az 70 puan almış olmak (ALES puanları, sınavın açıklandığı tarihten itibaren beş yıl süreyle geçerli kabul edilmektedir.),

    f. Yükseköğrenimi veya kamu görevi sırasında kınama cezasından daha ağır bir disiplin cezası almamış olmak,

    g. Erkek adaylar için askerlikle ilişiği bulunmamak (Askerlikten muaf olmak, askerliğini yapmış veya erteletebilecek durumda bulunmak),

    h. Sağlık durumu yurt dışında öğrenim görmeye ve Türkiye’nin her yerinde çalışmaya elverişli olmak (Kontenjanlara yerleştirilen adaylardan sağlık kurulu raporu istenir).

  • Başvurular nasıl yapılır?

    Adaylar geçerli ALES puanlarını kullanarak REBUS (Resmî Burslu Öğrenci Sistemi - http://rebus.meb.gov.tr)üzerinden başvurularını yaparlar (ALES puanları, sonuçların açıklandığı tarihten itibaren beş yıl süreyle geçerli kabul edilmektedir.). İlan edilen kontenjan sayısının en fazla üç katı kadar aday, ALES puanı üstünlüğüne göre sözlü sınava çağrılır.

    9. Başvurular hangi durumlarda geçersiz sayılır?

    a. Başvuru şartlarından herhangi birini taşımadığı halde başvuranların,

    b. Başvuruda gerçek dışı bilgi verenlerin,

    c. Başvuru bilgilerini eksik bildirenlerin,

    d. 1416 sayılı Kanun kapsamında;

    - Halen resmî burslu statüde öğrenim görenlerin,

    - Daha önce resmî burslu statüde yüksek lisans öğrenimini başarıyla tamamlamış olanlardan mecburi hizmetini ya da parasal borcunu ödememiş olanların,

    - Resmî burslu statüde doktora öğrenimi görmüş olanların başvuruları geçersiz sayılır.

  • Sözlü sınav uygulaması nasıl yapılır?

    Adaylar, ALES puanı üstünlüğüne göre en fazla 3 (üç) katı aday arasına girdikleri Lisansüstü Öğrenim Grubu için sözlü sınava girerler. (REBUS (Resmî Burslu Öğrenci Sistemi - http://rebus.meb.gov.tr) üzerinden sınav gün ve saatini bildiren sınav giriş belgesi verilir)

    Sözlü sınavda adaylar,

    a. Alan bilgisi konularına ilişkin bilgi düzeyi,

    b. Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade kabiliyeti ve muhakeme gücü,

    c. İletişim becerileri, özgüveni ve ikna kabiliyeti,

    d. Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,

    yönlerinden sözlü sınav komisyonu tarafından değerlendirilecektir. Her adaya komisyon başkan ve üyeleri tarafından ayrı ayrı 100 üzerinden puan verilecektir. Verilen puanların aritmetik ortalaması sözlü sınav puanını teşkil edecektir.

  • Kurum tercihi işlemleri nasıl yapılır?

    • Sözlü sınavdan sonra ALES puanının %40’ı, sözlü sınav puanının %40’ı ve lisans mezuniyet notunun %20’sinin hesaplanmasıyla belirlenen YLSY puanı 70 ve üzeri olan adaylar kurum tercihi (adına öğrenim görülecek kurum ve yurt dışında öğrenim görülecek lisansüstü öğrenim alanı tercihi) yapmaya hak kazanırlar. Adaylar YLSY puanı üstünlüğü ve tercihleri doğrultusunda kurum kontenjanlarına yerleştirilirler. (Kurum tercihi işlemleri REBUS üzerinden yapılmaktadır)

  • Adına öğrenim görülecek kurum değişikliği yapılabilir mi?

    • Adayların yerleştikleri tamamlandıktan sonra adına öğrenim görülecek kurum değişikliği yapılamaz. Herhangi bir kontenjana yerleşen adayların, boş kalan kurum kontenjanlarına yerleştirilmesi mümkün değildir.

  • Kontenjanlara yerleşmeye hak kazanan adaylardan istenen belgeler nelerdir?

    Kurum kontenjanlarına yerleşmeye hak kazanan adaylar, Bakanlıkça istenen belgeleri eksiksiz olarak teslim ettikten sonra resmi bursluluk hakkı kazanırlar.

    İstenen belgeler:

    a) Lisans mezuniyet belgesi / Lisans diploması (1 adet)

    b) Not döküm çizelgesi / Transkript (1 adet)

    c) Taahhüt / Yüklenme senedi (1 adet)

    ç) Kefalet senedi (1 adet)

    d) Kefillerin nüfus kayıt örneği (1 adet)

    e) Kefillerin çalışma belgesi (1 adet)

    f) Kefillere ait diğer belgeler

    g) Sağlık kurulu raporu (1 adet)

    ğ) Askerlik durum belgesi (1 adet)

    h) Yerleştirme sonuç belgesi (1 adet)

    ı) Vesikalık fotoğraf (1 adet)

    NOT: İstenen belgeler, her yıl ilan edilen Kılavuzla belirlenir.

  • Lisans mezunuyum doğrudan doktora öğrenimi görebilir miyim?

    • Yurt dışında bulunan üniversitelerden kabul alınması halinde doğrudan doktora öğrenimi görülebilir.

  • Program kapsamında yabancı dil eğitimi verilir mi?

    Yurt dışındaki üniversitelerden kabul alacak yeterli yabancı dil puanına sahip olmayan öğrenciler -istemeleri halinde- yurt içi ve/veya yurt dışında Bakanlığımızca finanse edilen dil kurslarına katılabilirler.

    Kurslar,

    a. Yurt içinde en fazla 12 (on iki) ay süreli,

    b. Yurt dışında en fazla 6 (altı) ay süreli,

    c. Yurt içinde kurs açılmayan diller için yurt dışında en fazla 12 (on iki) ay süreli olarak düzenlenir. Bu süre içerisinde esas öğrenim (yüksek lisans/doktora) için üniversitelerin istediği yeterli dil puanını alamayan öğrencilere en fazla 6 aya kadar resmî burslu statüde uzatım hakkı verilebilir.

    NOT: Dil eğitimlerine ilişkin esaslar her yıl YLSY Kılavuzları ile belirlenir.

  • Yurt içi bursu nedir, miktarı ne kadardır?

    • Yurt içinde dil öğrenimi görülen süre boyunca ödenen aylık burs olup 1.150 TL olarak ödenmektedir. Burs miktarı Millî Eğitim Bakanlığının teklifi ve Maliye Bakanlığının kararı ile belirlenmektedir.

  • Yurt dışı bursu nedir, miktarı ne kadardır?

    Yurt dışında dil, yüksek lisans ve doktora öğrenimleri boyunca ödenen aylık burs olup ülkelere göre değişiklik göstermektedir. Burs miktarları Millî Eğitim Bakanlığının teklifi ve Maliye Bakanlığının kararı ile belirlenmektedir.

     

  • YLSY hangi mali destekleri kapsar?

    • Okul ödemeleri, aylık burslar, sağlık giderleri, ulaşım giderleri, yabancı dil sınav ücretleri ve kırtasiye yardımı gibi maddi destekleri kapsar.

  • Öğrenime başlayınca ne yapmam gerekir?

    • Öğrenime başlama tarihinin ve gerekli belgelerin vakit kaybedilmeden ilgili yurt dışı temsilciliğine bildirilmesi gerekir. Burs ödemelerinde bu tarih esas alınır.

  • Öğrenim göreceğim okul hazırlık öğrenimi görmemi istiyor, ne yapmalıyım?

    Öğrencilerin bulundukları ülkelerdeki eğitim sistemleri dikkate alınarak, esas öğrenimlerine başlayabilmeleri için en fazla 1 yıla kadar okullarınca gerekli görülen hazırlık veya telafi öğrenimi için izin verilebilir. Ancak izin verilebilmesi için öğrenime başlamadan en geç bir ay önce yurt dışı temsilciliklerine bildirilmesi ve onay istenmesi zorunludur. Belirtilen süre içerisinde bildirilmeyen hazırlık veya telafi öğrenimleri, kullanılan öğrenim süresi hesaplanmasında dikkate alınmaz ve ayrıca herhangi bir süre verilmez.

  • Bulunduğum ülkeyi/okulu/alanı zorunlu durumlarda değiştirmem mümkün müdür?

    Evet, öğrenim görülen yerdeki Ataşelik/Müşavirlik/Konsoloslukların uygun görmesi halinde Bakanlığımıza teklif edilir. Bakanlığın ve adına öğrenim gördüğü kurum/üniversitenin izniyle değişiklik yapılabilir. Bu değişikliklerde dönem kaybı olmaması esastır. Ancak zorunlu görüldüğü hallerde en fazla iki dönemlik kayba izin verilebilir.

  • Öğrenim sürelerim ne kadardır?

    Dil eğitimi için yurt içinde en fazla 12 ay, yurt dışında ise en fazla 6 ay; yüksek lisans öğrenimi için en fazla 2 yıl, doktora öğrenimi için ise en fazla 4 yıla kadar süre verilir. Fakat bu durum ülkelerin eğitim sistemlerine ve işleyişlerine göre farklılık gösterebilir. ( Örneğin; İngiltere’de yüksek lisans öğrenimi için 1 yıl, doktora öğrenimi için ise 3 yıla kadar süre verilir.)

  • Yüksek lisansımı bitirdim doktora yapabilmem için hangi şartı sağlamam gerekir?

    Bakanlığımız tarafından resmî burslu statüde doktora izni verilebilmesi için yüksek lisans yaparken 6 aydan fazla süre uzatımı kullanılmaması gerekir. 6 aydan fazla süre uzatımı alan öğrenciler resmî burslu statüde doktora öğrenimi göremezler. Ancak bu öğrencilerden bir üst öğrenim için karşılıksız olmak koşuluyla okullarından bütün öğrenim ve yaşam giderlerini karşılayacak şekilde burs, asistanlık ücreti gibi maddi kaynak sağlamış olanlara adına öğrenim yaptığı kurumun görüşü alınmak suretiyle Bakanlıkça resmî burssuz statüde izin verilebilir.

  • Bakanlık hastane giderlerimi karşılar mı?

    • Yurt dışında öğrenime başlama kaydıyla Bakanlığımıza dilekçe vermeniz halinde 1416 sayılı Kanun kapsamında resmi burslu öğrenci olduğunuzu gösterir ''İlgili Makam'' yazısı alabilir ve devlet hastanelerinde bu belgeyle tedavi olabilirsiniz.

  • Pasaport sürem doldu. Nasıl uzatabilirim?

    • Öğrenciler REBUS (Resmi Burslu Öğrenci Sistemi) üzerinden  “Harçsız Pasaport” yazısı alarak bu belge ile pasaport sürelerini harç bedeli ödemeden uzatabilirler.

       

    •  

  • Lisansüstü öğrenim gördüğüm üniversiteden karşılıksız burs almaktayım öğrenimime resmî burslu statüde devam edebilir miyim?

    Üniversitelerinden burs ya da asistanlık ücreti sağlayan öğrencilerimiz istemeleri halinde resmi burslu statüde öğrenimlerine devam edebilir ya da resmî burssuz statüye de geçebilirler.

  • Yurt dışındaki öğrenim tamamlandıktan sonra hangi kadrolara atama yapılır?

    Gönderiliş amaçlarına uygun bir dereceyle tamamlayanlar adına öğrenim gördükleri kurumlarda uzman, uzman yardımcısı, araştırma görevlisi, mühendis, biyolog, veteriner, mimar, istatistikçi, matematikçi, kimyager, fizikçi, avukat, eczacı, araştırmacı gibi kadrolara atanırlar. Atama yapılan kadrolar her yıl yayımlanan YLSY Kılavuzlarında ilan edilir.

  • Ne kadar sürede görev talebinde bulunmak gerekir?

    • Öğrencilerin, yurt dışındaki öğrenimlerini tamamlandıktan sonra en geç iki ay içerisinde Millî Eğitim Bakanlığından görev talebinde bulunmaları gerekir.

       

    •  

  • Kadrolara atanma ne kadar sürede yapılır?

    • Atamalar, öğrenciler görev talebinde bulunduktan sonra en geç üç ay içerisinde yapılır. Atamalar yapılana kadar, öğrencilere yurt dışında ödenen aylık burs miktarının yarısı kadar burs ödenir

  • Hangi durumlarda tazminat söz konusu olur?

    Tazminat durumunun söz konusu olabilmesi için öğrenci adına harcama yapılmış olması gerekir. Öğrenimlerini gönderiliş amaçlarına uygun bir dereceyle tamamlamayanlar, öğrenimlerinden vazgeçenler, öğrenimlerini tamamladıktan sonra yasal sürede görev talep etmeyenler, atandığı ya da durumuna uygun teklif edilen göreve başlamayanlar, yüklenme/taahhüt senetlerindeki hükümlere uymayanlar, mecburi hizmetlerini tamamlamadan görevlerinden istifa edenler veya devlet memurluğundan ihraç edilenler, mevzuata aykırı hareketlerden dolayı öğrencilikle ilişiği kesilenler ve kendi isteği ile öğrencilik ile ilişiğinin kesilmesini isteyenlerden adına harcama yapılanlar hakkında tazminat hükümleri uygulanır.

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü

  • 8.sınıfı bitiren burslu bir öğrenci; 9.sınıfta parasız yatılılığa yerleştirilirse o yıla ait temmuz-ağustos-eylül ayları bursunu alabilir mi?

    • 8. sınıfı bitiren burslu bir öğrenci; 9.sınıfta parasız yatılılığa yerleştirilirse o yıla ait Temmuz-Ağustos ve Eylül ayı bursunu alır.

  • Parasız yatılılık için herhangi bir sınav yapılmakta mıdır?

    • Hayır.

  • Bilgi kuramı nedir? Bilgi kuramı dersine niçin ihtiyacımız var?

    • Ortaöğretim tasarımında öğrencilerin bilgi ile ilişkisini yeniden yapılandırmasını sağlamayı amaçlanmaktadır. Öğrenciler bilgiyi dışardan pasif olarak alıp sınavda kullanmasını, ezberlemesini ardından da unutmasını istenememektedir. Bilgiyi kendi ürettikleri bir süreç olarak değerlendirmelerini istenmektedir. Ben bu bilgiyi niye ediniyorum, nerden biliyorum, niçin öğreniyorum. Nasıl öğreniyorum. Bildiğimi neden biliyorum. Öğrencilerin bu sorularla muhatap olması amaçlanmaktadır.  Bilgi değere dönüşmüyor. Bilgiyi sadece sınavlarda kullanmak için öğrenirlerse sınav sonrası edinilen bu bilgi işlevselliğini kaybediyor. Öğrenciler doğadaki konu ve kavramları nasıl ele alacakları konusunda bu derste öğrendikleri ile farkındalıklarını geliştirmek ve bu beceriyi diğer disiplinlerin öğretim ve öğreniminde de kullanmaları hedeflenmektedir.

  • Ortaöğretim Genel Müdürlüğüne bağlı okul türleri ve sayıları nelerdir?

    2020-2021 eğitim ve öğretim yılı itibarıyla Ortaöğretim Genel Müdürlüğüne bağlı okul türleri; 

    • Anadolu Lisesi 

    • Fen Lisesi 

    • Sosyal Bilimler Lisesi

    2020-2021 eğitim öğretim yılı itibarıyla 2.820 Anadolu Lisesi, 316 fen lisesi ve 92 sosyal bilimler lisesi olmak üzere Ortaöğretim Genel Müdürlüğüne bağlı toplamda 3.228 okul bulunmaktadır 

    (07.7.2020 itibarıyla)

  • 2018-2019 eğitim ve öğretim yılında ortaöğretim kademesinde gerçekleşen okullaşma oranları nedir?

    • 2018-2019 eğitim ve öğretim yılında ortaöğretim kademesinde okullaşma oranları: Brüt okullaşma oranı: %108,88 (Kız: %105,32-Erkek: %112,24) Net okullaşma oranı: % 84,20 (Kız: %83,88-Erkek: %84,51)

  • Ortaöğretim hangi yaş aralığındaki öğrencileri içine alır?

    • Ortaöğretimde teorik çağ nüfusu 14-17 yaş aralığını kapsamakla birlikte kayıt şartlarına Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği 21. Maddesinde yer verilmiştir. Ortaöğretim kurumlarına kaydolmak için ortaokulu veya imam-hatip ortaokulunu bitirmiş ve öğretim yılının başlayacağı tarihte 18 yaşını bitirmemiş olma şartı aranır. Yaş şartını taşımayan öğrencilerin örgün ortaöğretim kurumlarına kayıtları yapılmaz. Öğrenimine ara vermemiş olanlarda yaş şartı aranmaz. Ancak 22 yaşını tamamladığı eğitim ve öğretim yılının sonunda sorumluluk sınavlarına girerek okuldan mezun olabilecek durumda olanlar hariç olmak üzere okuldan mezun olamayanların ilişiği kesilerek açık ortaöğretim kurumlarına veya mesleki eğitim merkezine yönlendirilir. Ancak mesleki eğitim merkezine kayıt ve ilişik kesmeye ilişkin hususlarda bu fıkranın yaşla ilgili hükümleri uygulanmaz.

  • Okulların mühür ve mühür beratı ile ilgili iş ve işlemleri nasıl yapılmaktadır?

    • Yeni açılan okullar için Bakanlık Makamından alınan açılış onayının bir sureti ile okul müdürlüğünce bankaya yatırılan mühür ücretinin dekontu Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğüne gönderilerek mühür ve berat yaptırılır. Mühür ve beratı yıpranan veya kaybolan okullar ise bu konuda Valilik makamından alacakları onaya bağlı olarak aynı usul ile mühür ve beratlarını yenilerler.

  • Genel Müdürlüğümüzce hangi tür okulların haftalık ders çizelgeleri hazırlanmaktadır?

    • Genel Müdürlüğümüze bağlı olarak faaliyet gösteren Anadolu Lisesi, Fen Lisesi ve Sosyal Bilimler Liselerinin haftalık ders çizelgeleri hazırlanmaktadır.

  • Hazırlanan ders kitapları/eğitim araçlarının etkileşimli halleri ile kazanım bazlı soru havuzu vb. elektronik ortamda nasıl ulaşabiliriz?

  • 11 ve 12. sınıflara yönelik hazırlanan Akademik Destek Programlarına elektronik ortamda nasıl ulaşabiliriz?

Meslek ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü

  • Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Mezunlarına Verilen Haklar ve Düzenlenen Belgeler Nelerdir?

    • Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Programlarından mezun olanlara; Mezun oldukları Anadolu Teknik veya Anadolu Meslek Program türünün ilgili alan ve dalında diploma (MTAL) İşyeri açma belgesi Ustaöğreticilik belgesi EUROPASS belgesi Aldığı ve başardığı modülleri, dersleri ve kredileri gösteren belge verilmektedir.

  • Güzel Sanatlar ve Spor Eğitimin Amacı ve Öncelikleri Nelerdir?

    Güzel sanatlar liseleri; Öğrencilere güzel sanatlarla ilgili temel bilgi ve beceriler kazandırmayı ve güzel sanatlar alanında nitelikli insan yetiştirilmesine kaynaklık etmeyi amaçlar. Görsel sanatlar ve müzik alanında öğrenim görmek isteyenlerin yetenek sınavı sonucuna göre, tanılanmış özel yetenekli öğrencilerin de görsel sanatlar ile müzik bölümleri bulunan güzel sanatlar liselerine doğrudan kayıtları yapılabilmektedir.

    Spor liseleri; Öğrencilere beden eğitimi ve spor alanında temel bilgi ve beceriler kazandırmayı, beden eğitimi ve spor alanında nitelikli insan yetiştirilmesine kaynaklık etmeyi amaçlar. Spor alanında yapılan yetenek sınavlarında, öğrencilerin esneklik, dayanıklılık ve koordinasyon, çabukluk ve hız, kuvvet, ritim, sporculuk geçmişi, takımdaki başarıları gibi kriterlere bakılarak değerlendirme yapılmaktadır. Milli sporcu unvanı kazanmış olan öğrenciler ile takım sporlarında ulusal ve uluslararası derecesi olan yetenekli öğrencilerin bu okullarda eğitim görmelerine imkan sağlanmaktadır.

  • Bursluluk ve Yatılılık İmkânları Nelerdir?

    • Maddi imkânları yetersiz olan öğrencilerimiz isterlerse yatılılık imkanlarından ve İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Bursluluk Sınavına (İOKBS) girerek sınav sonucuna göre burs imkanlarından faydalanabilirler. Genel Müdürlüğümüz ve çeşitli kurum/kuruluşlarla yapılan işbirliği protokolleri kapsamında başarılı ve maddi imkanları yetersiz olan öğrencilere özel burs desteği de sağlanmaktadır.

  • Mesleki Rehberlik, Kariyer Planlama, Meslek Alanları Hakkında Bilgiler Yapılmakta mıdır?

    • Bakanlığımızca hazırlanan «Mesleğim Hayatım» adı ile https://meslegimhayatim.meb.gov.tr/ adresinde yayımlanan mesleki rehberlik, kariyer planlama, meslek alanları, mesleğin özellikleri, iş olanaklarını, yerleşilebilecek yükseköğretim programları ile meslek alanları hakkında pek çok bilgiye ulaşabilirsiniz. Meslek alanları hakkında daha fazla bilgiye sahip olmak için http://www.alantercihleri.com/ sayfasını ziyaret edebilirsiniz. Sayfada meslek alanları hakkında bölüm öğrencisi, bölüm öğretmeni ve eğitim danışmanının görüşleri ile meslek alanlarının bulunduğu okul/kurumlara ait bilgiler de yer almaktadır.

  • Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğüne Bağlı Okul Türleri ve Programları Nelerdir?

    Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

    -Anadolu Meslek Programı (AMP)

    -Anadolu Teknik Programı (ATP)

    -Mesleki Eğitim Merkezi Programı (MEMP/Ustalık Programı)

    Mesleki Eğitim Merkezi Mesleki Eğitim Merkezi Programı

    -(MEMP/Ustalık Programı) (Kalfalık, Ustalık ve Usta Öğreticilik Belgeleri)

    Güzel Sanatlar Lisesi

    Spor Lisesi

  • Mesleki ve Teknik Eğitimin Amacı ve Öncelikleri Nelerdir?

    Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında;

    Sanayi, ticaret, tekstil, inşaat, turizm, kimya, tarım, sağlık ve benzeri alanlarda ulusal ve uluslararası standartlar ve sınıflamalara, ulusal yeterliklere ve mevzuata dayalı olarak işgücü piyasasının ihtiyaç duyduğu nitelikte işgücünün yetiştirilmesi, mesleki bilgi ve becerilerin güncellenmesi ve uygulanan programlarla girişimcilik bilinci, meslek ahlâkı, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal ve çevresel sorumluluk bilinci ile iş alışkanlığı kazandırılarak istihdama hazırlanmasını, Önceki öğrenmelerin tanınması, mesleki eğitim belgelerinin denkliği ve belgelendirilmesini amaçlar. Mesleki ve Teknik Eğitim; sosyal ve ekonomik sektörler ile iş birliği içinde ulusal ve uluslararası mesleki yeterliliğe, meslek ahlakına ve mesleki değerlere sahip, yenilikçi, girişimci, üretken, ekonomiye değer katan ehil iş gücü yetiştirmektir.

    Mesleki ve Teknik Eğitimin Öncelikleri Öğrencileri Millî kültürümüzün temeli olan ahilik anlayışıyla yetiştirmek, İhtiyaç doğrultusunda nitelikli iş gücü yetiştirmek, Mesleki ve teknik eğitimi katılımcı bir anlayışla yönetmek, Mezunların üretime katılacak şekilde yetişmesini sağlamak, Mesleki ve teknik eğitim sistemini sürekli geliştirmek ve kalitesini yükseltmektir.

Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü

  • Diplomamı nasıl ve nereden alabilirim?

    Dönem sonunda mezun olan Açık Öğretim İmam Hatip Lisesi öğrencilerinin diplomaları sınava girilen tarihten yaklaşık 2-3 ay sonra koordinatör Halk Eğitimi Merkezi Müdürlüklerine gönderilmektedir. İlinizdeki Koordinatör Halk Eğitimi Merkezinin neresi olduğunu Açık Öğretim İmam Hatip Lisesinin internet sayfasından görebilirsiniz.

    Daha önce Çıkma Belgesi alan öğrenciler diplomasını almaya giderken Çıkma Belgesinin aslını götürmeleri gerekmektedir. Diplomayı öğrenci yerine bir başkası alacak ise bu kişinin noterden vekil tayin edilmesi gerekmektedir. Vekilin Noterden alınan vekâlet ilevarsa Çıkma Belgesinin aslını da götürmeleri gerekmektedir.

  • Diplomamı kaybettim, ne yapmalıyım?

    • Öğrencilerimizin Açık Öğretim İmam Hatip Lisesinden almış oldukları diplomayı kaybetmeleri halinde bir dilekçe yazarak Açık Öğretim İmam Hatip Lisesi Müdürlüğüne veya yüz yüze eğitim veren okul müdürlüğüne posta yoluyla veya şahsen başvurmaları gerekmektedir. Diploma kayıp belgesini öğrencinin adına bir başkası alınacaksa noterden vekil tayin edilmesi gerekmektedir.

  • Üniversite başvurularında hangi kodları kullanmalıyım?

    • Üniversite başvurularında Açık Öğretim İmam Hatip Lisesinin kodlarını kullanmalısınız. Yüz yüze eğitim aldığınız okul kodlarını yazar iseniz orta öğretim başarı puanlarınız değerlendirilemez. Buna lütfen dikkat ediniz.

Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğü

  • Yeni Koronavirüs (COVID-19) kimleri daha fazla etkiler?

    • Elde edilen veriler doğrultusunda ileri yaş ve eşlik eden hastalığı (astım, diyabet, kalp hastalığı gibi) olanlarda virüsün ağır hastalık oluşturma riski daha yüksektir. Bugünkü verilerle hastalığın %10-15 olguda ağır seyrettiği, yaklaşık %2 olguda da ölümle sonuçlandığı bilinmektedir.

  • Antibiyotikler Yeni Koronavirüs (COVID-19)enfeksiyonunu önleyebilir mi veya tedavi edebilir mi?

    • Hayır, antibiyotikler virüslere etki etmez, sadece bakterilere karşı etkilidir. Yeni Koronavirüs (2019-nCoV) bir virüstür ve bu nedenle enfeksiyonu önlemek veya tedavi etmek amacıyla antibiyotikler kullanılmamalıdır.

  • Yeni Koronavirüs (COVID-19) enfeksiyonunu önlemek veya tedavi etmek için kullanılabilecek virüse etkili bir ilaç var mıdır?

    • Hastalığın virüse etkili bir tedavisi yoktur. Hastanın genel durumuna göre gerekli destek tedavisi uygulanmaktadır. Bazı ilaçların virüs üzerindeki etkinliği araştırılmaktadır. Ancak şu an için virüse etkili bir ilaç yoktur.

  • Yeni Koronavirüs Enfeksiyonu tanısı nasıl konur?

    • Yeni Koronavirüs tanısı için gerekli moleküler testler ülkemizde mevcuttur. Tanı testi sadece Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü Ulusal Viroloji Referans Laboratuvarında ve belirlenmiş Halk Sağlığı Laboratuvarlarında yapılmaktadır.

  • Yeni Koronavirüsün (COVID-19) nasıl bulaşır?

    • Hasta bireylerin öksürmeleri aksırmaları ile ortama saçılan damlacıkların solunması ile bulaşır. Hastaların solunum parçacıkları ile kirlenmiş yüzeylere dokunulduktan sonra ellerin yıkanmadan yüz, göz, burun veya ağıza götürülmesi ile de virüs alınabilir. Kirli ellerle göz, burun veya ağıza temas etmek risklidir.

  • Yeni Koronavirüs (COVID-19) nedir?

    Yeni Koronavirüs (COVID-19), ilk olarak Çin’in Vuhan Eyaleti’nde Aralık ayının sonlarında solunum yolu belirtileri (ateş, öksürük, nefes darlığı) gelişen bir grup hastada yapılan araştırmalar sonucunda 13 Ocak 2020’de tanımlanan bir virüstür. Salgın başlangıçta bu bölgedeki deniz ürünleri ve hayvan pazarında bulunanlarda tespit edilmiştir. Daha sonra insandan insana bulaşarak Vuhan başta olmak üzere Hubei eyaletindeki diğer şehirlere ve Çin Halk Cumhuriyeti’nin diğer eyaletlerine ve diğer dünya ülkelerine yayılmıştır.

    Coronavirüsler, hayvanlarda veya insanlarda hastalığa neden olabilecek büyük bir virüs ailesidir. İnsanlarda, birkaç koronavirüsün soğuk algınlığından Orta Doğu Solunum Sendromu (MERS) ve Şiddetli Akut Solunum Sendromu (SARS) gibi daha şiddetli hastalıklara kadar solunum yolu enfeksiyonlarına neden olduğu bilinmektedir. Koronavirüs hastalığına COVID-19 neden olur.

  • Öğrencilere verilen ücretsiz ders kitaplarının ilgili eğitim- -öğretim yılı sonunda neden okullar tarafından toplanmıyor ve bir sonraki eğitim - öğretim yılında bu kitaplar neden tekrar kullanılmıyor?

    Ücretsiz dağıtılan ders kitaplarının geri toplanarak yeniden dağıtılması; derslerin öğretim programlarının geliştirilerek güncellenmesi, takım kitaplarda öğrenci çalışma kitaplarının bir yıllık kullanmayı gerektirmesi, yıpranan kaybolan kitapların yerine yenileri verileceğinden öğrencilerin bir bölümüne yeni bir bölümüne eski kitap verilmesinin pedagojik olmaması gibi sebeplerle ders kitapları her yıl yeniden basılarak öğrenci ve öğretmenlerimizin hizmetine sunulmaktadır.

    Ayrıca; Bu ders kitapları okullar tarafından il/ilçe millî eğitim müdürlükleri koordinesinde ilgili eğitim- - öğretim yılı sonunda toplanılarak geri dönüşüme kazandırılmaktadır.

Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı

  • DYK'larda günlük kurs saatleri nasıldır?

    • Kurs saatleri kurs merkezlerinin imkânları ölçüsünde her bir kurs günü 2 saatten az, 8 saatten çok olmamak üzere haftanın farklı günlerine dağıtılabilir. Ancak, ortaöğretim kurumları hariç bir güne aynı dersten 2 saatten fazla ders konulamaz.

  • Kurs programları nasıl oluşturulacaktır?

    • Kurslara ait kazanım kavrama testleri, örnek ders planları ile programları Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü resmî internet sayfasında yer alan “Kurslar” bölümünde yayımlanır.

  • Destekleme ve yetiştirme kurslarının hizmet puanı eklenmesi nerede yapılır?

    • Destekleme ve yetiştirme kurslarındaki hizmet puanı eklenmesi İl/İlçe Milli Eğitim Müdürlükleri İnsan Kaynakları birimlerince aylık yada dönemlik yapılmaktadır.

  • Öğretmenler kurslarda bir haftada toplam kaç saate kadar derse girebilecektir?

    • Öğretmenler okulda girdiği dersler dâhil haftada toplam 40 saate kadar ders verebilecektir. Örneğin bir öğretmen okulda haftada 21 saat derse giriyorsa 19 saate kadar, okulda haftada 30 saat derse giriyorsa 10 saate kadar derse girebilecektir.

  • Kurs Süreleri Ne Kadardır?

    • Yaz döneminde açılan kursların süresi 4 haftadan az 8 haftadan fazla, yıllık açılan kursun süresi ise 16 haftadan az, 36 haftadan fazla olamaz.

  • Millî Eğitim Bakanlığı Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönetim Sistemi modülüne nasıl ulaşılır?

    • http://odsgm.meb.gov.tr adresinden Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün resmî internet sayfası açılır. Sağ üst bölümde yer alan “E-KURS” butonu tıklanır. Ayrıca, adres çubuğuna https://e-kurs.meb.gov.tr  yazılarak da Millî Eğitim Bakanlığı Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönetim Sistemi modülüne ulaşılabilir.

  • Öğrenciler Ne Zamana Kadar Kursa Kaydolacak ve Nakil İşlemleri Nasıl Yapılacaktır?

    • Açılan bir kursa, kurs açıldıktan bir ay sonrasına kadar e-Kurs Modülü üzerinden öğrenci/kursiyer kaydı yapılabilir. Nakil, yurtdışından gelme gibi değişik nedenlerle okula kaydı yapılan öğrencilerin talepleri kurs merkezi müdürlüğünce değerlendirilir.

  • DYK'da öğrenci sayısı 10'un altına düşen kurslarda nasıl bir işlem uygulanır?

    • Açılan her bir kursa devam eden öğrenci/kursiyer sayısının 10 ’nın altına düşmesi durumunda, kursun birleştirilmesine veya kapatılmasına millî eğitim müdürlüğünce karar verilir. Bu işlemler aynı hafta içerisinde e-Kurs Modülü üzerinden de kurs merkezi müdürlüğü tarafından yapılır.

  • Kurslardan kimler faydalanacaktır?

    • Kurslara Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel örgün eğitim kurumlarında öğrenim gören istekli öğrenciler ile ortaöğretimden mezun öğrenciler başvurabilecektir.

  • Kursların açılış ve kapanışları nasıl yapılmaktadır?

    Kursların açılış, kapanış, onay, öğretmen-öğrenci kayıt, ders programları vb. iş ve işlemleri e-Kurs Modülü (https://odsgm.meb.gov.tr/kurslar ve https://e-kurs.meb.gov.tr) üzerinden yapılır.

     

    Kurslar, okul veya kurum müdürlüğü tarafından e-Kurs Modülü üzerinden teklif edilir ve il/ilçe millî eğitim müdürlüğünün onayı ile açılır. Kursların onay ve denetimi millî eğitim müdürlüğü adına il/ilçe komisyonları tarafından yapılır. Açılması uygun görülen kursların, e-Kurs Modülü üzerinden alınacak kurs onay çizelgeleri millî eğitim müdürlüğünce onaylanır.

     

    Ayrıca denetim sonucunda uygun şekilde yapılmayan kurslar İl/İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından kapatılır.

  • Kurs Planlaması Nasıl Yapılacaktır?

    • Yıllık düzenlenecek kurslar; 5,6,7,8,9,10, 11,12 ve mezun öğrenciler için eylül ayında başlayacak şekilde planlanır. Ayrıca 12 nci sınıflarda öğrenim görecek öğrenciler ile ortaöğretimden mezun olanlar için ise temmuz ayında başlayacak şekilde planlanır. 15 tatilde kurs yapılıp yapılmayacağını kurum belirler. Resmi tatillerde kurs yapılmaz. Olağanüstü durumlarda bu süreler millî eğitim müdürlüğünce değiştirilebilir.

  • Millî Eğitim Bakanlığı Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönetim Sistemi modülüne Öğretmen ve öğrenciler girişleri nasıl yapılacaktır?

    https://e-kurs.meb.gov.tr ekranından

     Kadrolu öğretmen ve yöneticiler: MEBBİS girişinden kişisel kullanıcı adı ve şifreleri giriş yapabilirler.

     Ücretli Öğretmenler: Ücretli öğretmen girişinden E-Devlet şifreleri giriş yapabilirler.

     Öğrenciler: Resmî örgün eğitim kurumları ile özel öğretim kurumlarına devam eden öğrenciler e-Kurs Modülü üzerinden e-Okul bilgileri ile ya da e-Devlet girişini kullanarak kurs başvurusu yapar. Açık öğretim okullarına devam eden öğrenciler, e-Devlet üzerinden e-Kurs Modülüne giriş yapabileceği gibi açık öğretim okulu kullanıcı adı ve şifresi ile kurs başvurusunda bulunabilirler. Kursiyerler, e-Devlet üzerinden e-Kurs Modülüne giriş yapabilirler.

  • Daha önce bir liseden mezun oldum. Yeniden Açık Öğretim Lisesi / Mesleki Açık Öğretim Lisesine kayıt olabilir miyim?

    • Daha önce bir lise bitiren (Bu örgün eğitimde bir Lise, Mesleki Açık Öğretim Lisesi, Açık Öğretim İmam Hatip Lisesi veya Açık Öğretim lisesi de olabilir) Açık Öğretim Lisesi / Mesleki Açık Öğretim Lisesine kayıt yaptırabilirler. 

  • Mesleki Eğitim Merkezinde okuyorum. Aynı zamanda Açık Liseye de kayıt yaptırabilir miyim?

    • Mesleki eğitim merkezine kayıtlı öğrenciler aynı zamanda Açık Öğretim Lisesi, Mesleki Açık Öğretim Lisesi veya Açık Öğretim İmam Hatip Lisesine de kayıt yaptırabilirler. Mesleki Açık Öğretim Lisesine kayıt yaptıran öğrenciler, mesleki eğitim merkezinde karşılığı olan derslerden yüz yüze eğitim programına devam ettirilmez.

  • Öğrenim hakkı bulunmayan öğrenciler Açık Öğretim Liselerine kayıt yaptırabilir mi?

    • Öğrenim hakkı bulunmayanlar ise Açık Öğretim Lisesi, Mesleki Açık Öğretim Lisesi, Açık Öğretim İmam Hatip Lisesi veya mesleki eğitim merkezine yönlendirilerek kayıtları yapılır.

  • Açık öğretim liselerinden örgün ortaöğretim kurumlarına nakil ve geçişler nasıl ve ne zaman yapılır?

    • Açık Öğretim Lisesi, Mesleki Açık Öğretim Lisesi veya Açık Öğretim İmam Hatip Lisesinde öğrenim görmekte iken, başarmış oldukları kredi itibarıyla örgün ortaöğretim kurumlarına nakil ve geçiş yapabilecek durumda olan, yaş itibarıyla örgün ortaöğretim kurumlarına kayıt şartlarını taşıyan, örgün ortaöğretimde okuma hakkı bulunan ve disiplin yönünden örgün eğitim dışına çıkarma cezası almayan öğrenciler, ders kesiminden yeni öğretim yılı birinci döneminde ekim ayının sonuna kadar, ikinci dönemde ise dönemin ilk iş gününden şubat ayı sonuna kadar ortaöğretim kayıt alanı içinde tercihe bağlı olarak, öğrenci nakil ve yerleştirme komisyonu kararıyla programı ve kontenjanı uygun olan Anadolu liseleri, Anadolu imam hatip liseleri, mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu meslek programları, çok programlı Anadolu liseleri ile mesleki ve teknik eğitim merkezlerine ve mesleki eğitim merkezlerine nakil ve geçiş yapabilirler.

Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü

  • Daha önce bir Comenius okul ortaklığı projesinde yer aldım. Bu seminere katılmama engel midir?

    • Söz konusu çalışmalarla Pestalozzi Hizmetiçi Eğitim Seminerinin bir ilgisi bulunmadığından seminerlere katılmada herhangi bir sakınca yoktur.

  • Daha önce bir Pestalozzi Hizmetiçi Eğitim Seminerine katılmıştım. Tekrar başvurabilir miyim?

    • Hizmet içi Eğitim Programına katılan bir eğitimci aradan iki yıl geçmeden bir başkasına kabul edilemez. Bu nedenle, söz konusu seminerlerden azamî ölçüde yararlanılabilmesi için; adayların aynı anda birden fazla başvuruda bulunmaması, ancak başvurduğu seminere kabul edilmediği anlaşıldıktan sonra bir başka seminere başvurması ve herhangi bir seminere katılan adayların bir sonraki başvurularını en erken iki yıl sonra yapması gerekmektedir.

  • Pestalozzi Hizmetiçi Eğitim Seminerlerine katılmak için KPDS dil belgesi şart mıdır? Yabancı Dil bölümü mezunuyum, yeterli olmaz mı? Ya da yabancı dil sertifikası kabul edilmekte midir?

    Başvuru sahiplerinin çalışma dilinde en az C düzeyinde (her çalıştayın başlama tarihine göre)son 5 (beş) yıl içerisinde alınmış geçerli bir KPDS (2013 yılından itibaren YDS) belgesine sahip olması; YDS belgesi olmayan adayların:

     

    Üniversite Dil Sınavından (ÜDS) en az 70 aldığını gösterir belgeye sahip olması;

    Çalışma dili İngilizce olan seminerler için TOEFL (Test of English as a Foreign Language) sınavından eşdeğer belgeye sahip olması;

    Çalışma dili Almanca olan seminerler için Goethe Enstitüsü tarafından da verilen ZD (Zertifikat Deutsch), ZMP (Zentrale Mittelstufenprüfung), ZOP (Zentrale Oberstufenprüfung), KDS (Kleines Deut. Sprachdiplom), GDS (Großes Deut. Sprachdiplom), ZDfB (Zertifikat Deutsch für den Beruf) veya PWD (Prüfung Wirtschaftsdeutsch) diplomalarından birine sahip olması;

    Çalışma dili Fransızca olan seminerler için Fransız Kültür Merkezi tarafından da verilen DELF 1 (Le Diplôme d´Etudes en Langue Française), DELF 2 veya DALF (le Diplôme Approfondi en Langue Française) diplomalarından birine sahip olması ya da;

    Lisans veya lisansüstü eğitimini yurtdışında tamamlayanların, seminerin çalışma dilinde eğitim veren bir kurumda yaptığını gösterir diploma ve transkript veya denklik belgesine sahip olması gerekmektedir.

    *(Türkiye´deki üniversitelerden mezun olanlar başvurularına diploma ya da transkript (not belgesi) eklemeyeceklerdir).

  • Başvurumu direk Avrupa Konseyi´ne yapabilir miyim?

    • Bu şekilde yapılan başvurular Avrupa Konseyi´nce değerlendirmeye alınmamaktadır.

  • Pestalozzi Hizmetiçi Eğitim Seminerlerine nasıl başvurabilirim?

    • Bakanlığımıza bağlı merkez ve taşra teşkilatında görev yapan öğretmenler, okul müdürleri, formatörler ile üniversite öğretim üyeleri ve akademisyenlere açık olan Pestalozzi Hizmetiçi Eğitim Seminerlerine başvuru süreci resmi prosedür takip edilerek yapılmakta olup, gerekli evraklar hususunda tüm bilgi ve belgelere Genel Müdürlüğümüzün http://abdigm.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=57 internet adresinde ulaşılabilmektedir.

  • Pestalozzi programı nedir?

    • Pestalozzi programı, öğretmenlerin ve eğitim personelinin mesleki gelişimi ile ilgili bir programdır. "Çalıştay ve seminerler" ile "Eğiticilerin Eğitimi Modülleri" olmak üzere eğitim alanında iki önemli etkinliği bulunmaktadır.

  • Geliştirdiğim ve Millî Eğitim Bakanlığınca değerlendirilmesini istediğim bir projem var, nasıl bir yol izlemeliyim?

    Milli Eğitim Bakanlığınca projelere fon sağlanmamaktadır. Ancak Bakanlığımızla paylaşmak istediğiniz uygulanmasında fayda olduğu düşünülen proje önerileri, ekte örneği sunulan proje başvuru formu doldurularak Bakanlığımıza gönderilebilir. Bakanlığımızca başvuru formları incelenerek değerlendirmeler proje sahipleriyle paylaşılmaktadır.

     

  • Ulusal/uluslararası projelere yönelik duyuruları nasıl takip edebilirim?

    Avrupa Birliği tarafından uygulanan,

    Eğitim ve gençlik alanında "Erasmus+ Programı" kapsamındaki projelere; www.ua.gov.tr

     

    Hibe projelerine www.mfib.gov.tr ve ikg.gov.tr adresinden ulaşılabilir.

     

    TÜBİTAK tarafından uygulanan projelere www.tubitak.gov.tr/ adresinden Diğer fon sağlayan uluslararası kurum/kuruluşların web siteleri takip edilebilir.

     

    Ulusal projelerle ilgili olarak farklı bakanlıkların, vakıfların veya kuruluşların zaman zaman açtığı hibeler olmakla beraber belli bir takvimleri bulunmamaktadır. Bütçesi kendilerince karşılanan kuruluşların web sayfaları takip edilerek projeleri hakkında bilgi edinilebilir.

  • Proje Nedir?

    • Proje; belirli bir yerde, belirli süre içinde, belirli bir bütçe ile tanımlanan sorunun çözümüne yönelik planlanan amaçların gerçekleştirilmesi için yürütülecek faaliyetler bütünüdür. Çalışanlardan ve kuruluşlardan sıkça duyduğumuz "bir projemiz var" ifadesi, genellikle bir fikirdir. Bu fikrin geliştirilerek projeye dönüşmesi için amacının, içeriğinin, yönteminin, sorumlusunun/yürütücüsünün, süresinin, bütçesinin, faaliyetlerinin, sonuçlarının ve etkilerinin değerlendirilmesi gerekmektedir.

  • AB Eğitim ve Gençlik Programları kapsamında yürütülen proje faaliyetleri ile yurt dışına çıkacak öğrencilere refakat edecek velililere hizmet damgalı pasaport verilebilir mi?

    • Velilerin veya sivil toplum kuruluşu çalışanlarının bahse konu faaliyetler kapsamında yurtdışına çıkmaları halinde kendilerine hususi pasaport tanzim edilmesi gerekmektedir.

  • AB Eğitim ve Gençlik Programları nelerdir? Millî Eğitim Bakanlığı´nın bu programlarda fonksiyonu nedir?

    • Avrupa Birliği tarafından eğitim ve gençlik alanında 2007-2013 yılları arasında uygulanmış olan Hayatboyu Öğrenme ve Gençlik Programları, "Erasmus+ Programı" altında birleştirilmiştir. Eğitim, öğretim, gençlik ve spor alanlarını kapsayan söz konusu program, ağırlıklı olarak proje faaliyetlerine dayanmakla birlikte bireysel faaliyetleri de içermektedir. 2014-2020 yılları arasında uygulanacak olan Erasmus+ Programı ile kişilere, yaş ve eğitim geçmişlerine bakılmaksızın yeni beceriler kazandırılması, onların kişisel gelişimlerinin güçlendirilmesi ve istihdam olanaklarının arttırılması amaçlanmaktadır. Avrupa Birliği gençlik ve eğitim programları hakkında Bakanlığımız farkındalığı artırıcı çalışmalar yapmakta olup anılan programın ağırlıklı olarak hedef kitlesini Bakanlığımız kurum ve paydaşları oluşturmaktadır.

  • Avrupa Birliği 2020 Stratejisi´nin hedefleri nelerdir?

    "Eğitim ve Öğretim 2020", eğitim ve öğretim sistemlerini bir bütün olarak hayat boyu öğrenme perspektifine oturtarak stratejik bir çerçeve oluşturmakla beraber 2020´ye kadar sürecek dönemde eğitim ve öğretimde Avrupa işbirliğinin yol haritası konumundadır. Dört stratejik hedef belirlenmiştir:

    -Hayat boyu öğrenmeyi ve hareketliliği gerçekleştirmek

    -Eğitim ve öğretim sistemlerinin kalitesini ve etkinliğini artırmak

    -Eşitliği, sosyal uyumu ve aktif vatandaşlığı teşvik etmek

    -Eğitimin her seviyesinde girişimcilik, yaratıcılık ve yenilikçiliğe (inovasyon) yönelik faaliyetleri artırmak

  • Avrupa Birliği katılım müzakereleri fasıllarından 26 nolu "Eğitim ve Kültür Faslı"nda mevcut durum nedir?

    • Eğitim, gençlik, spor ve kültür alanları temel olarak üye devletlerin sorumluluğundadır. Avrupa Birliği (AB)´nin İşleyişi hakkında Antlaşma´nın ilgili maddeleri doğrultusunda (165-167), AB´de eğitimin kalitesinin artırılmasını sağlamak, kültürel zenginliği korumak ve ortak kültürü geliştirmek adına üye devletlerarasında işbirliğinin ve faaliyetlerin desteklenmesi ön görülmektedir. Açık Koordinasyon Yöntemi yoluyla eğitim ve kültür alanlarında ortak hedefler ve ortak göstergeler belirlenmekte, ulusal eylem planları hazırlanmaktadır. Ülkemiz, "Eğitim ve Kültür" faslının 2005 yılında yapılan tanıtıcı tarama toplantıları akabinde anılan fasılla ilgili olarak 25 Mayıs 2006 tarihinde Müzakere Pozisyon Belgesini (MPB) Komisyona sunmuş ve faslın müzakereye açılması beklenmektedir.

  • Yurtdışından vakıf, dernek ve STK´lar ya da okutman ve öğretmenlerimiz, görev bölgelerindeki Türk öğrencilere verdikleri Türkçe ve Türk Dili Kursları için (yabancılar için de verilebiliyor), kütüphaneler için ders ve kültür kitapları talepleri nasıl yapılmalıdır?

    • Yurtdışında yaşayan vatandaşlarımız ve çocukları için kitap ve eğitim materyali talepleri Bakanlığımıza bağlı temsilciliklerimize, yoksa Konsolosluklarımıza yapılabilir. Ayrıca, bazı talep sahipleri doğrudan Genel Müdürlüğümüze yazı yazarak ta isteklerini iletebilmektedirler.

  • Yurtdışından Türkiye´ye gelmek istiyorum, okul veya diplomamın denklik işlemini nasıl yaparım?

    • Yurt dışından Türkiye´ye gelecek öğrenciler okudukları okullardan aldıkları son durumunu gösteren belgelerle bağlı bulundukları Eğitim Müşavirliklerine veya Eğitim Ataşeliklerine başvurarak Türkiye´de hangi okullarda okuyacağına dair denkliği yapılabilir. Eğitim Müşavirliği ve Ataşeliği bulunmuyorsa Türkiye´de İkamet edeceği il milli eğitim müdürlüğüne başvurarak okulunun denkliğini yaptırabilirler.

  • Türkiye´den yurtdışına gitmek istiyorum, okul veya diplomamın denklik işlemini nasıl yaparım?

    • Türkiye´den yurtdışına gidecek İlköğretim ve Ortaöğretim seviyesinde okuyan öğrenciler okudukları okuldan aldıkları son diploma ve okulca onaylanmış kaçıncı sınıfta okuduklarına dair belgelerle gittikleri ülkelerin okullarına başvurabilir. O ülkenin eğitim sistemi hakkında bağlı bulundukları Eğitim Müşavirlikleri, Eğitim Ataşeliklerinden yok ise Konsolosluklardan bilgi alabilirler.

  • T.C uyruklu ya da çifte uyruklu vatandaşım, Türkiye´de bir okulda staj yapmak istiyorum. Öğrenim gördüğüm okulun/kurumun izni de var. Nasıl bir yol izlemeliyim?

    Bu tür talepleri olan vatandaşlarımız isteklerini ve belgelerini Bakanlığımıza bağlı temsilciliklerimize, yoksa Konsolosluklarımıza yaparak, yapılacak araştırma neticesinde staja ilişkin onay verildiğinde başvurdukları mercii tarafından kendilerine bilgi verilmektedir.

     

    Yurtdışında öğretmenlik yapan vatandaşlarımız öğrencilerini (Türk ve Yabancı uyruklu) Türk kültür ve tarihini tanıtmak üzere Türkiye´ye gezi düzenlemek istemektedirler. Ayrıca, geziye ilişkin konaklama ve iaşe-ibate konularında Bakanlığımızın desteğinin olup olamayacağı sorulmaktadır. Ayrıca yabancı ülke Eğitim Bakanlıkları ülkemize bir gezi (öğrenci/heyet) düzenlemek istemektedirler.

    Türkiye´ye yapılacak gezilerde başvuru mercii yine temsilciliklerimiz ve konsolosluklardır. Ayrıca Bakanlığımız ilgili Makamlarınca uygun görülen gezi ve ziyaretlerin konaklamaları ve iaşe-ibateleri Bakanlığımızca imkânlar dâhilinde karşılanabilmektedir.

     

  • Yurtdışındaki muadil okullarla kardeş okul ilişkisi nasıl tesis edilir?

    • Yurtiçindeki bir okulumuz hangi ülke/ülkelerden muadilleri okullarla kardeş okul olmak istiyorlar ise bunu bulunduğu İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bir yazı ile bildirecek. Söz konusu talep nihayetinde Genel Müdürlüğümüze gelecek ve Dışişleri vasıtasıyla talep ilgili ülkeye iletilecek. Gelecek cevap talep eden okulumuza bağlı bulunduğu Genel Müdürlük ya da il Milli Eğitim Müdürlüğü vasıtasıyla iletilecektir. Ayrıca, yurtiçindeki okulumuz internet ortamında iletişime geçtiği okulun ismini bildirmek suretiyle de kardeş okul ilişkisi sağlanabilir.

       

    •  

  • Yurtdışında lise eğitimini tamamlamış öğrencilerin yükseköğretim kurumlarına kabulü nasıl yapılmaktadır?

    Yükseköğretim Genel Kurulu´nun 21.01.2010 tarihli toplantısında; 2010-2011 eğitim-öğretim yılından itibaren Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı´nın (YÖS) kaldırılmasına karar verilmiş olup kendi imkânlarıyla ülkemizde ön lisans ve lisans eğitimi almak isteyen yabancı uyruklu öğrencilerin bir ortaöğretim kurumundan mezun olması ve her üniversite tarafından belirlenen ve Başkanlığımızca da uygun görülen sınav ve puanlara sahip olması, bu belgeler ve üniversitenin talep edeceği diğer belgeler ile doğrudan üniversiteye başvurması ve üniversite tarafından değerlendirmeye alınması gerekmektedir.

     

    Yükseköğretim Yürütme Kurulu´nun 13/02/2013 tarihli toplantısında; 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu´nun 6287 sayılı Kanunla değişik 45/f maddesinde yer alan "Yabancı uyruklu öğrenciler ile ortaöğretimin tamamını yurt dışında tamamlayan öğrencilerin yükseköğretim kurumlarına kabul usul ve esasları Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenir." maddesi uyarınca Yurtdışından Öğrenci Kabulüne İlişkin Esaslar´ın belirlenmesi ile ilgili olarak 01/02/2013 tarihli Yükseköğretim Genel Kurul toplantısında alınan yetkiye dayanılarak, Yükseköğretim Genel Kurulu´nun 21.01.2010 tarihli toplantısında kabul edilen ve çeşitli tarihlerde yapılan Genel Kurul toplantılarında bazı maddeleri değiştirilen Yurtdışından Öğrenci Kabulüne İlişkin Esaslar´ın ilişikte yer aldığı şekliyle kabulü uygun görülmüştür.

  • Bakanlığımızca Türk Cumhuriyetleri ile Türk ve Akraba Topluluklarında açılan eğitim-öğretim kurumları hangileridir?

    • AZERBAYCAN

      Bakü Türk İlkokulu

      Bakü Türk Ortaokulu

      Bakü Türk Anadolu Lisesi

      Bakü Türkiye Türkçesi Eğitim Öğretim Merkezi

       

      KAZAKİSTAN

      Almatı Türkiye Türkçesi Eğitim Öğretim Merkezi

       

      KIRGIZİSTAN

      Bişkek Türk İlkokulu

      Bişkek Türk Ortaokulu

      Cumhuriyet Yetenekli Çocuklar Kırgız Türk Anadolu Lisesi

      Kırgız Türk Anadolu Kız Meslek Lisesi

      Bişkek Türkiye Türkçesi Eğitim Öğretim Merkezi

       

      ÖZBEKİSTAN

      Taşkent Türk İlköğretim Okulu

      Taşkent Türk Ortaokulu

       

      TÜRKMENİSTAN

      Aşkabat Türk İlkokulu

      Aşkabat Türk Ortaokulu

      Aşkabat Türk Anadolu Lisesi

      Aşkabat Türkiye Türkçesi Eğitim Öğretim Merkezi

       

      TACİKİSTAN

      Duşanbe Türkiye Türkçesi Eğitim Öğretim Merkezi

       

      MOLDOVA

      Kongaz Süleyman Demirel Türk Moldova Lisesi

       

      ROMANYA

      Köstence Mecidiye Kemal Atatürk Ulusal Koleji

  • Yabancı hükümetlerce verilen ayrıntılı burs bilgilerini nereden öğrenebilirim?

    • Yabancı hükümet burs bilgileri http://abdigm.meb.gov.tr adresinde yayınlanmaktadır.

  • Yabancı hükümet burslarına nasıl başvurabilirim?

    • Yabancı hükümet burslarına başvurular http://abdigm.meb.gov.tr adresinden elektronik ortamda yapılmaktadır.

  • Yabancı hükümetlerce verilen burslar hangi kategorilerden oluşmaktadır?

    • Lisans, yüksek lisans, doktora, araştırma ve dil bursları olmak üzere 5 kategoriden oluşmaktadır.

  • Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğünce hangi burs işlemleri yapılmaktadır?

    Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğünce; Yabancı Hükümetlerce verilen devlet ve özel burs duyuruları yayımlanmaktadır. İkili anlaşmalar çerçevesinde yabancı hükümetler tarafından Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına çeşitli alanlarda verilen burslar için duyuruların akabinde Komisyon marifetiyle kontenjanlara göre aday seçimi yapılmaktadır.

    Yabancı ülkeler tarafından verilen özel burslara ise kişiler kendi imkânlarıyla, ilgili ülke veya üniversitenin şartlarına göre başvuruda bulunabilmektedir. Ancak, adayların eğitim sonrası denklik bilgileri konusunda Yüksek Öğrenim Kurumundan bilgi edinmeleri gerekmektedir. Bu konudaki sorumluluk adayların kendisine aittir.

  • Yurtdışında öğrenim görmek için Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğünce verilen herhangi bir burs var mıdır?

    • Yurtdışı öğrenim görmek amacıyla Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğünce verilen herhangi bir burs yoktur.

  • Pasaport ile ilgili iş ve işlemler nasıl yapılır?

Kadılar Mah. Dr. Sadık Ahmet Cad. No18 Dörtdivan/BOLU - 0374 2801530

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.